søndag 15. mars 2009

Acer Aspire One Linpus tips&triks


Jeg har fått meg AA1! Etter mange år med Windows og mange drømmer om Mac, er jeg plutselig Linuxbruker. Det mest positive er størrelsen på maskinen og kjappheten. Endelig har jeg en pc som jeg kan ta med meg over alt uten å være redd for den hele tiden. Maskinen er veldig kjapp på oppstart, og virker ikke 'tung' og sein slik windows ofte er. Det som er noe negativt, er at alle endringer du gjør krever mye mer av deg enn når du bruker Windows som operativsystem. Flott for alle datanerder, men litt mye pes for en gjennomsnittsbruker.

Alle tips og triks jeg kommer med her har jeg prøvd ut på min egen maskin. Jeg har forsøkt å gjøre alle oppskriftene så detaljerte at man kan følge de selv om man er helt uerfaren med Linux. Har du en annen type maskin, er det ikke sikkert at du vil kunne bruke alle tipsene her. Husk backup før du endrer noe!

Spesifikasjonene på min maskin er:

Acer Aspire One
OS: Linpus Linux Lite v1.0.9.B
CPU: Intel Atom CPU N270 1.60GHz
Systemminne: 512 MB
Harddisk: 8GB
Bios: v0.3109


Jeg klarte å krasje maskinen etter få timer, og så klart behovet for å samle litt informasjon om oppsettet og installasjon av programmer og programtillegg. Det er mye informasjon å hente på nettet, men ikke alle rådene passet min maskin. Derfor har jeg valgt å legge informasjonen her, slik at jeg raskt kan reskape oppsettet mitt. Etter min andre recovery fant jeg ut at jeg skulle loggføre alle endringene jeg gjør. Det har vist seg å være veldig lurt...

En klar fordel med å bruke Linux som operativsystem, er at det sitter en mengde mennesker i alle aldre rundt omkring klar til å stille opp og svare dersom man står fast. Jeg har lenker til noen av disse ressursene i denne artikkelen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar